دانستنی ها

علت نخوابیدن نوزاد و راه حل مناسب برای آن

علت نخوابیدن نوزاد

از زمانی که کودکان به دنیا می آیند، والدین همواره به دنبال آن هستند تا کودکشان بتوانند خواب بیشتر و راحتی را تجربه کنند. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خواباندن کودک در هفته ها و ماه های اول پس از زایمان، کار راحتی نبوده و همین مسئله می تواند والدین را با مشکلات گوناگونی مواجه کند. به همین منظور قصد داریم در این مطلب  شما را با علت نخوابیدن نوزاد و راه هایی که کودکتان بتواند یک خواب راحت داشته باشد را بررسی کنیم. با بیبی لوکس همراه باشید.

الگوی خواب نوزادان در سنین زیر شامل موارد زیر است :

۰ تا ۳ ماه

نوزادان تازه متولد شده ممکن است تا ۳ ماهگی بیشتر از ۱ تا ۲ ساعت در شبانه روز را نخوابند.
نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید بطور معمول هر دو ساعت و گاهی اوقات حتی در زمان کمتر شیر بخورند ، بنابراین آنها ممکن است به دفعات برای تغذیه از خواب بیدار شوند. اما پس از چند ماه اول، کودک ممکن است به دفعات برای شیر خوردن بیدار نشده و بیشتر بخوابد.

با توجه به اینکه نوزادان در حال تطبیق با زندگی خارج از رحم هستند بنابراین ممکن است تا ۱۱ هفتگی چرخه خواب نامنظمی داشته و روزها بخوابند و شب ها بیدار باشند.
بطور کلی نوزادان در این سن به ۱۶ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند که ۸ ساعت در طول روز باید باشد.

۳ تا ۶ ماه

به گفته برخی از کارشناسان ، برخی از نوزادان در ماه سوم ممکن است به یک روال خواب عادت کنند، اما ممکن است شب ها تا دیر وقت بیدار باشند.
ممکن است والدین متوجه شوند که قنداق کردن نوزاد به خواب او کمک می کند. با این حال، طبق مقاله‌ای در Pediatric Patient Education ، قنداق کردن نوزاد در زمانی که شروع به غلت زدن می ‌کند خطرناک بوده و می‌تواند خوابیدن را برای او سخت‌تر کند.

برخی از والدین در این زمان ، نوزاد را از تخت به گهواره منتقل می‌کنند که ممکن است باعث اختلال بیشتر در روال زندگی آنها شود.
طبق گفته دپارتمان نورولوژی دانشگاه کلمبیا ، نوزادان در این سن بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روز می خوابند. حدود ۴ تا ۵ ساعت از این ساعات معمولاً در طول روز رخ می دهد.

علت نخوابیدن نوزاد

۶ ماه به بالا

در حدود ۶ ماهگی، نوزادان ممکن است برای مدت طولانی تری در شب خوابیده و در طول روز تقریباً در زمان مشخصی چرت می زنند. اختلال در این روال و تغییرات محیطی مشابه ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد.
نوزادان در این سن در مجموع به ۱۴ ساعت خواب در روز نیاز دارند و ممکن است ۱۰ ساعت یا حتی بیشتر در شب بخوابند.

مهم‌ترین علت نخوابیدن نوزاد

نخوابیدن نوزاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه قصد داریم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم و راه‌ حل این مشکل را نیز در اختیار شما بگذاریم.

گم کردن زمان شب و روز توسط نوزاد شما

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای نوزاد شما در ابتدای تولد رخ دهد این است که فرزند شما نداند الان روز است یا شب و چه وقتی برای استراحت مناسب است. این مسئله اغلب به این دلیل است که ریتم خواب به‌ صورت شبانه‌روزی درست تنظیم نشده است. این مشکل پس از زمان کوتاهی حل خواهد شد؛ زیرا در ابتدا کودک درک زیادی از روز و شب ندارد و می‌تواند به‌ صورت معکوس بخوابد؛ یعنی روزها در خواب باشد و شب‌ها مشغول بازی.

برای حل این مشکل در ابتدا از بالش نوزاد و تشک نوزاد مناسب استفاده کنید. سپس باید سعی کنید او را در طول دوره روزانه بیشتر بیدار نگه‌ دارید و نگذارید بخوابد. برای مثال: می‌توانید پس از شیر دادن به نوزاد به‌ جای اینکه بگذارید بخوابد کمی با او بازی کنید. یکی دیگر از راه‌حل‌های این مشکل این است که کودک را در معرض نور آفتاب قرار دهید و او را بیرون ببرید. همچنین سعی کنید در طول روز کودک را خسته نکنید تا نیاز به خواب نداشته باشد و زمانی که هوا تاریک است نور کمی را در اطراف نوزاد استفاده کنید و چراغ‌های اطراف او را خاموش کنید.

لازم به ذکر است برای حل مشکل خواب معکوس در نوزادانی که تقریباً ۲ ماه سن دارند می‌توانید از قنداق کردن استفاده کنید. زمانی که کودک قنداق می‌شود نمی‌تواند به‌ راحتی تکان بخورد و دست و پاهایش خواب او را مختل نخواهند کرد و خواب راحتی را تجربه خواهد کرد.

علت نخوابیدن نوزاد : احساس گرسنگی در نوزاد

یکی از مهم‌ترین دلایل نخوابیدن نوزاد این است که او ممکن است گرسنه باشد. به دلیل اینکه نوزاد نمی‌تواند در یک وعده به اندازه کافی شیر بخورد در فواصل کوتاه‌تری احساس گرسنگی خواهد کرد. همچنین به علت زود هضم بودن شیر مادر در نوزادانی که از مادر خود تغذیه می‌کنند این زمان برای گرسنگی کاهش می‌یابد و کودک زودتر احساس گرسنگی می‌کند. علاوه بر احساس گرسنگی خوردن شیر موجب می‌شود تا فرزند شما احساس تشنگی نیز نداشته باشد به همین علت بهتر است در طول شب زمان‌هایی را برای شیر دادن و تغذیه او در نظر بگیرید.

احساس خستگی و تشک نوزاد

زمانی نوزاد شما بیش‌ از حد خسته است نمی‌تواند به‌ راحتی استراحت کند و خواب خوبی را تجربه کند. در این زمان بهتر است برای خوابیدن به آن‌ها کمک کنید؛ یعنی می‌توانید آن‌ها را در گهواره تکان دهید یا او را بغل کنید تا بتواند سریع‌تر و راحت‌تر بخوابد. همچنین استفاده از تشک مناسب نقش مهمی در خوابیدن آرام نوزاد دارد.

احساس درد و مشکل در نوزاد

یکی از دلایل مهم بی‌خوابی علاوه بر بالش نوزاد این است که ممکن است نوزاد شما احساس درد یا ناراحتی داشته باشد. این مسئله می‌تواند خواب او را دچار اختلال کند. حتی ممکن است ناراحتی نوزاد شما جزئی باشد اعم از خیس شدن پوشک، دمای اتاق و … که می‌توانند خواب کودک‌تان را مختل کنند. برخی اوقات نیز کودک شما ممکن است بیمار شود و احساس درد او را بی‌خواب کند که برای حل این مشکلات می‌توانید از داروهایی که توسط پزشک برای او تجویز شده است استفاده کنید. از طرفی هنگامی که بعد از شیر دادن به نوزاد او را می‌خوابانید، تشک آنتی رفلاکس نوزاد می‌تواند به هضم بهتر شیر و درد کمتر معده نوزاد کمک کند.

اضطراب جدایی در نوزادان از علت نخوابیدن نوزاد

نوزادان دارای شخصیت‌های گوناگونی هستند. بعضی از نوزادان بیشتر به والدین خود وابسته می‌شوند؛ اما هر چقدر هم که این درجه وابستگی بالا یا پایین باشد باز هم ممکن است زمانی که از پدر یا مادر خود جدا می‌شوند احساس اضطراب داشته باشند. به همین دلیل ممکن است خواب نامناسبی را تجربه کنند یا اصلاً نتوانند بخوابند. برای حل این مشکل بهتر است کودک به مدت ۶ ماه تا یک سال در اتاق والدین با تشک و بالش نوزاد مخصوص خود و در نزدیکی آن‌ها بخوابد.

علت نخوابیدن نوزاد

علت نخوابیدن نوزاد: تحریک زیاد نوزاد

نوزادان در برابر عوامل بیرونی بسیار حساس هستند. زمانی که نوزاد شما بیش‌ از حد تحریک شود خواب او دچار مشکل خواهد شد. حال تحریک یعنی چه؟ تحریک زمانی اتفاق می‌افتد که مثلاً مادر زیادی شکلات مصرف کرده باشد یا استرس و فشار روانی زیادی را در مدت کم بر اثر تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی تجربه کرده باشد؛ بنابراین بهتر است علاوه بر استفاده از بالش نوزاد مناسب استرس زیادی را نیز به خود تحمیل نکنید.

این مسائل می‌توانند روی شیر مادر تأثیر بگذارند و زمانی که به نوزاد شیر می‌دهند استرس یا انرژی مضاعفی که دارند را به نوزاد منتقل کند و موجب کم‌خوابی و بی‌خوابی او شوند. همچنین ممکن است غذایی که مادر استفاده می‌کند با معده و مزاج نوزاد سازگاری نداشته باشد و به همین علت موجب ایجاد احساس ناراحتی و بی‌خوابی در نوزاد شود.

برای حل این مسئله بهتر است مادر خود را از فشار روانی دور کند و خود را در معرض مشکلات قرار ندهد. همچنین از غذاهایی استفاده کند که برای نوزاد مناسب هستند و او را دچار مشکل نمی‌کنند.

انتقال نوزاد به گهواره و بالش نوزاد

زمانی که نوزاد به گهواره منتقل می‌شود ممکن است دچار بی‌خوابی شود. این مشکل به این دلیل است که کودک در حال گذراندن دوره جدایی است و احساس اضطراب دارد. همان‌طور که بزرگ‌ترها ممکن است از اینکه جا و محیط خوابشان عوض می‌شود احساس ناراحتی داشته باشند، کودک و نوزاد شما نیز می‌تواند در اثر این تغییر محیط احساس ناراحتی کرده و آن را با بی‌خواب شدن به شما نشان دهد. همچنین بهتر است دقت داشته باشید تشک نوزاد که درون گهواره استفاده می‌شود باید مرغوب و باکیفیت باشد.

فضای ناآرام و شلوغ

زمانی که نوزاد در محیطی قرار می‌گیرد که سر و صدای زیادی درون آن وجود دارد، دچار کم‌خوابی و بی‌خوابی می‌شود. برخی از نوزادان نسبت به سایر هم نوعان خود حساس‌تر هستند و زمانی که می‌خوابند با کوچک‌ترین صدایی بیدار شده و خوابشان مختل می‌شود. برای اینکه نوزادتان خواب راحتی را تجربه کند بهتر است محیطی مناسب برای او فراهم کنید و کمی سکوت کنید تا بتواند به‌ راحتی بخوابد.

مهم ترین نکات برای درمان بی خوابی نوزاد

  • پیش از هر چیز بهتر است علت بی خوابی نوزاد خود را پیدا کنید.
  • سعی کنید جای خواب فرزندتان را تغییر ندهید.
  • یک روتین منظم برای خواب نوزاد به وجود آورید.
  • قبل از اینکه کودک بخوابد حتماً او را تغذیه کرده و به او شیر بدهید.
  • در هنگام خواب از لباس‌های نازک و خنک برای فرزندتان استفاده کنید.
  • نوزاد را به پشت بخوابانید تا بتواند به‌ راحتی نفس بکشد.
  • حمام بردن نوزاد قبل از خواب و دوش آب گرم به آرام شدن او و خواب راحت کمک می‌کند.
  • برخی از نوزادان با صداهای متناوب که شبیه به صداهای داخل رحم است بهتر به خواب می‌روند. بنابراین می‌توانید این روش را برای به خواب رفتن فرزند خود امتحان کنید و صداهای متناوب ایجاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید